Hygiëne

Vraag 12:

Een leerling heeft een geurtje, klasgenoten roddelen hierover. Wat doe ik?

Vraag 11:

Het turngerief van een leerling wordt nooit gewassen. Nochtans krijgen ze het regelmatig mee naar huis. Wat kan ik doen?

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk:

 

School:

Dit kan heel gevoelig liggen en dit moet voorzichtig met de ouders besproken worden. Bij ons is er een wasmachine op school aanwezig, het turngerief kan dus gewassen worden. We doen dit soms zonder er te veel woorden aan vuil te maken.

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

-Bespreek dit met het CLB

 

 

 

 

 

 

-De Sfeer (wasmachine aanwezig)

 

 

Adviezen en reflecties: Netwerk tegen Armoede en TAO:

 

TAO:

Weten mensen dat het turngerief gewassen kan of mag worden? Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat niet voor iedereen. Sommige mensen hebben geen wasmachine of waspoeder. Soms is dit een tijdelijk probleem. Bekijk de situatie individueel en ga ook hier in dialoog .

 

 

Aanvullende informatie

 

Vormingen

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

☺ De rol van de directeur als functie wordt ook dikwijls uitgespeeld om geen ruis te krijgen op de communicatie tussen leerkracht en ouder. Een kind dat door gebrekkige hygiënische omstandigheden niet lekker ruikt zal aangesproken worden door de directeur. De directeur zal dit met de ouders bespreken om de leerkracht uit de wind te plaatsen. De directeur is goed genoeg geplaatst om met opmerkingen om te gaan.

 

Leerkracht:

De leraar met wie de leerling de beste band heeft, kan de leerling hierover best aanspreken en ook uitleggen hoe ze dit kan voorkomen. Beter is nog dat er in elke klas regelmatig rond hygiëne gewerkt wordt en uitleg gegeven wordt (rol CLB).

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

 

 

 

 

 

 

Contact opnemen met het CLB.

Er kunnen infomomenten (ouder, leerling, leerkracht) / klasgesprekken aangevraagd worden bij het CLB.

 

 

Reflecties en adviezen: netwerk tegen armoede en TAO

 

NtA:

Hier kan een brugfiguur bv erg nuttig zijn: eens met ouders praten, langs gaan, hen de weg wijzen naar goedkope kledij als dat nodig is… Is ook deel van takenpakket CLB’s, trouwens, maar mensen in armoede hebben vaak een slechte verstandhouding met CLB. Als dat niet zo is: zeker gebruik van maken; als dat wel zo is: iets aan doen.

 

 

Aanvullende informatie

 

Ik heb een bijkomende vraag

die ik op dit forum wil bespreken.

Leerkrachten en directies kunnen steeds vragen stellen en andere praktijkvoorbeelden doorsturen.

 

Klik op bovenstaande knop om uw vraag of suggestie door te sturen.

 

Deze vragen en praktijkvoorbeelden worden vervolgens besproken in de werkgroep alvorens toe te voegen aan de website.