Persoonlijk

Vraag 17:

De ouders van een leerling uit mijn klas zijn onlangs gescheiden.

Tijdens het huisbezoek werd mij duidelijk in welke schrijnende woonsituatie ze verkeren.

Mama is tijdens de oudercontactavond op school geweest. Ze was onder in vloed van medicatie waardoor het gesprek zeer moeizaam verliep. Dit was de eerste keer dat mama naar school kwam.

Na de oudercontactavond ben ik een gesprek aan gegaan met mijn leerling. Hij vertelde over het drankmisbruik van vader. Ook waren ze al voor de 3de maal verhuisd dit jaar. Hij was dikwijls alleen thuis. Zowel bij moeder als bij vader wist hij nooit wanneer ze terug thuis zouden zijn. In het vorig huis kon hij nog bij de buren gaat eten nu was dit ook niet meer mogelijk.

Hoe pak ik dit aan?

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

☺ School:

Kindgesprekken : In de derde en vierde week van september organiseren we kindgesprekken waar de klasjuf op een amicale manier in een soort van huiselijke sfeer een gesprek houdt. Ze doet dit met alle kinderen uit haar klas en vraagt naar hobby’s, talenten, huiswerkplek, …… Dit om te vermijden dat kinderen alleen een persoonlijk contact hebben met juf of meester wanneer er problemen zijn. De verkregen info is soms erg verrassend voor de juf en zij zal het kind dan met andere, zachtere ogen kunnen bekijken. De zorgjuf wordt dan ook ingeschakeld om de klas op te vangen zodat de klasjuf de handen vrij heeft om de gesprekken in een serene en vertrouwelijke sfeer te laten plaatsvinden. Leerkracht en leerling zijn super tevreden met dit gebeuren. In de 2de en 3de graad wordt dit nogmaals hernomen in maart.

 

 

☺ We organiseren enkele keren per schooljaar een koffieochtend waar we steeds een aantal items aanraken zoals op tijd naar school komen, op tijd gaan slapen, het belang van een goed ontbijt, …

 

2x per jaar is er een praatcafé waar ouders vrijblijvend en heel laagdrempelig de directie, zorgcoördinatoren en enkele leerkrachten kan aanspreken over welk onderwerp dan ook. Hier komt regelmatig de moeilijke thuissituatie aan bod.

 

Wij kunnen als school ook altijd terecht in het bredere netwerk van Kolderbos zoals de maatschappelijk werkster van RIMO, de wijkmanager, de jeugdwerking GIGOS, … Op die manier proberen we de reële situatie van sommige gezinnen in kaart te brengen.

 

 

Hoe pak je dit aan en wie kan je terecht in Genk?

 

 

 

 

 

Contactname met CLB

CAW

CAD

 

 

Adviezen en reflecties van TAO en Netwerk tegen Armoede

 

NtA:

CLB – ervaringsdeskundige – doorverwijzing.

 

TAO:

Loyaliteit is vaak heel groot, probeer geen slechte dingen te laten zeggen over hun ouders en zeg zelf ook geen slechte dingen over de ouders. Is misschien evident maar wilde het toch nog even vermelden.

 

 

 

Aanvullende informatie

 

 

 

Ik heb een bijkomende vraag

die ik op dit forum wil bespreken.

Leerkrachten en directies kunnen steeds vragen stellen en andere praktijkvoorbeelden doorsturen.

 

Klik op bovenstaande knop om uw vraag of suggestie door te sturen.

 

Deze vragen en praktijkvoorbeelden worden vervolgens besproken in de werkgroep alvorens toe te voegen aan de website.