Participatie/financiën

Vraag 4:

De schoolrekeningen van een leerling worden niet betaald.

Hoe pak ik dit aan?

Vraag 5:

Meewerken aan een tombola en andere inzamelacties.

Kan je dit aan alle leerlingen vragen?

Vraag 6:

Vandaag komt de schoolfotograaf. Een leerling heeft nieuwe kleren aan en is ook naar de kapper geweest. Ook broer en zus zijn volledig in het nieuw gezet. Vorig schooljaar kon mama de foto’s niet betalen.

Hoe leg je mama uit dat het niet nodig is om extra uitgaven te doen?

Vraag 7: De leerlingen krijgen extra taken via Bingel / digitaal platform mee naar huis. Op het einde van de week heeft een leerling zijn / haar opdrachten niet gemaakt. Hij/zij zegt dat er thuis geen elektriciteit was. Wat kan ik doen?

Vraag 8:

Een leerling vertelde vandaag op school dat hij / zij geen hobby’s heeft.

Ik vermoed dat er thuis financiële problemen zijn. Wat kan ik doen?

Vraag 2: Tijdens de schoolreis wordt er wat zakgeld meegenomen voor een ijsje. Iedereen geeft het tijdig af. Een leerling heeft het niet bij. Wat kan ik doen?

Vraag 3: Een leerling kan niet mee op bosklassen / meerdaagse uitstap. Er werd al voorgesteld aan de ouders van de leerling om dit mee te financieren vanuit de schoolkas. Maar er blijken obstakels te zijn. Wat kan ik doen?

Vraag 1:

Een leerling zegt dat hij/zij niet mee op schooluitstap kan omdat de centen thuis op zijn. Wat kan ik doen?

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk:

 

☺ School:

In onze school organiseren we uitstappen die te voet of met de fiets te bereiken zijn. Er zijn altijd fietsen op school voor de kinderen die er zelf geen hebben.

 

☺ School:

Leerlingen die omwille van financiële redenen niet op uitstap kunnen meegaan, worden ondersteund door de schooldirectie. Hier komt de school tussen, leerlingen kunnen gesteund worden met het schoolbudget.

 

Leerkracht:

Als een leerling met dit verhaal komt, luister ik eerst naar haar. Soms is dit belangrijker dan onmiddellijk een oplossing aanreiken. Door goed te luisteren komen er oorzaken naar boven en zijn er dingen die een leerling wil vertellen. Leerlingen stellen zelf soms oplossingen voor, luister ernaar en vraag er zelf naar. Als je samen met de leerling tot een oplossing komt, is dit veel krachtiger. Pas daarna geef ik zelf mogelijke oplossingen, maar dan luister ik goed naar de reactie van de leerling.

 

Tips van leerkrachten:

Uitstappen zo goedkoop mogelijk houden.

Nadenken over zinvolle uitstappen, de maximumfactuur moet niet gehaald worden.

Bundelen van uitstappen voor verschillende vakken op 1 dag.

Zoeken naar oplossingen: Spreidingsplan, cultuurfonds (financieel), sociale kas.

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

Bespreek dit intern:

 

 

 

 

 

 

- Lokaal Aanspreekpunt Kinderrechten

- OCMW (Cultuurfonds)

- Ziekenfondsen

 

 

Adviezen en reflecties:

Netwerk tegen Armoede en TAO

 

NtA:

Denk als leerkrachtenteam na over alternatieve uitstappen die kostenneutraal zijn of passen binnen de maximumfactuur – wees creatief.

 

TAO:

Tracht activiteiten, waarbij ouders zich verplicht zien kosten te doen, zoveel mogelijk te vermijden.

 

 

Aanvullende informatie:

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

Leerkracht:

In het secundair houden de leerlingen meestal zelf hun zakgeld bij. De meesten zullen onderling een oplossing vinden, ze zullen bijvoorbeeld geld lenen. (Als dit vaak voorkomt kan dit in een groep leerlingen wel oorzaak vormen van conflict of uitsluiting.) Door als leerkracht ijsjes voor de hele klas te kopen, krijg je misschien een kleine korting die je kan gebruiken voor de niet-betalers. Achteraf vragen naar het geld zonder dat het op valt voor de andere leerlingen.

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

Bekijk intern hoe dit probleem kan voorkomen worden.

 

 

Adviezen en reflecties TAO en Netwerk tegen Armoede.

 

NtA:

Is dat ijsje echt nodig? Wees creatief en bedenk een manier om aan iedereen een vieruurtje of traktatie te geven zonder dat daar extra geld voor meegenomen moet worden. Als de school echt aan dit systeem wil vasthouden, voorzie dan altijd wat extra uit de sociale kas voor de kinderen die het geld niet bij hebben en doe dat zo onopvallend mogelijk. Je zal wel merken dat het altijd dezelfde kinderen zijn, en als je de ouders voldoende hebt leren kennen weet je ook of ze niet kunnen, niet willen, of vergeetachtig zijn. In de 2 laatste gevallen kan je ouders daarop aanspreken.

 

TAO:

Kinderen zouden niet in deze situatie gebracht mogen worden. Waarom geen spaarsysteem waarbij elke leerling bijvoorbeeld 0.5 euro per week meebrengt?

 

 

Aanvullende informatie

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

School:

We werken met een spaarkaart waar per week een klein bedrag op staat. Soms staat er een groter bedrag op. We laten de ouders vrij om hiervan gebruik te maken, sparen op een ander tempo kan ook. Sommigen betalen af en toe een iets groter bedrag en dat wordt gewoon bij op de kaart geschreven.

Leerlingen die het thuis moeilijk hebben krijgen de kans om maar een deel te betalen. We hangen dit niet aan de grote klok, want dit is financieel voor de school ook moeilijk. We organiseren eetdagen zodat niemand het volledige bedrag moet betalen.

 

 

Hoe pak je dit aan en bij wie kan je terecht in Genk?

-Lokaal Aanspreekpunt Kinderrechten

-Cultuurfonds OCMW

-Ziekenfondsen

 

 

Adviezen en reflecties van TAO en Netwerk tegen Armoede.

TAO:

Meerdaagse uitstappen worden georganiseerd met de beste bedoelingen, maar komen hard aan bij kinderen die niet mee kunnen. 1ste kwetsing: ze kunnen niet mee, 2e kwetsing: ze moeten toch aanwezig zijn op school en zien soms de andere leerlingen vertrekken en 3e kwetsing: als de leerlingen terug zijn van hun meerdaagse uitstap , waar wordt er over gepraat? Waarom niet nadenken over een formule waarbij er geen uitsluiting veroorzaakt wordt?

 

 

Aanvullende informatie

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

☺ School:

We werken met een facturatiesysteem: die keer per jaar wordt de rekening gestuurd. Alleen de opvangvergoeding wordt maandelijks opgevraagd om het bedrag niet te laten oplopen. Op die manier hoeven kinderen geld thuis geen geld te vragen terwijl ze weten dat het moeilijk gaat. Het is dan aan de school om deze betaling in orde te brengen, wetende dat we niet van iedereen het achterstallige geld zullen krijgen.

 

☺ School:

Eerst en vooral proberen we in alle mogelijke omstandigheden te communiceren met de ouders en alternatieven voor te stellen. Bv. korting via de sociale kas van de school, samen op zoek naar eventuele kortingen via de stad, provincie, ….

Ik heb enkele anderstalige leerkrachten in mijn team en zij worden regelmatig klasvrij gemaakt om het gesprek met de ouders in hun thuistaal aan te gaan om een heel duidelijk beeld van de situatie te krijgen.

 

Tips leerkracht:

Bewuste keuze voor handboeken, het delen van bus kosten door voor meerdere vakken een uitstap te doen op een bepaalde dag, nadenken over welke parascolaire activiteiten er zijn en wat de kosten ervan zijn....

 

 

Hoe pak je dit aan en wie kan je terecht in Genk?

 

-Lokaal Aanspreekpunt Kinderrechten

-OCMW

 

 

Adviezen en reflecties van TAO en Netwerk tegen Armoede

 

NtA:

-Ouders zijn verantwoordelijk voor rekeningen. Dit mag nooit via het kind gaan (ook geen aanmaningen, brieven op momenten dat andere leerlingen er geen krijgen…)

-Praat met de ouders en maak afspraken over gespreide betaling e.d.

-Schakel zeker geen incasso’s in. Een school moet werk maken van een transparant kostenbeleid, dat uitgaat van kostenbeheersing. De kost van een school of richting mag geen argument zijn waardoor een jongere daar geen les kan volgen.

-Zie onze brochure. Er zijn ook voorbeelden van scholen die afspraken maken dat er geen incassobureaus worden ingezet, maar dat dit via overleg tussen school en ouder wordt opgelost.

 

TAO: Leerlingen mogen nooit aangesproken worden op een onbetaalde rekening. Ook mogen documenten zoals een rapport niet geweigerd worden omdat een rekening niet betaald is.

 

 

Aanvullende informatie:

 

-SOS Schulden op School: Zeven stapstenen naar een goed(koop) onderwijs

-Vlaams Netwerk tegen Armoede: Onbetaalde facturen, wat nu – 10 tips voor scholen?

-KBS – Jan De Mets: Onderwijs Dagelijkse Kost

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

School:

Kaarten voor de tombola, mosselfeest, e.a. ..worden in een gesloten enveloppe meegegeven en komen in een gesloten enveloppe met kaarten en/of geld terug. Er wordt geen aandacht besteed aan de inhoud, enkel of de enveloppe terug komt.

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

Bespreek dit intern.

 

 

 

 

 

 

Adviezen en reflecties: Netwerk tegen Armoede en TAO:

 

NtA:

Laat dit vrijblijvend en leg geen nadruk op het bedrag.

Bij het organiseren van eetdagen en dergelijke, weet dat dit weer op dezelfde schouders terecht komt. Ouders zien zich opnieuw genoodzaakt om zelf naar een eetdag te gaan, die ze wellicht niet kunnen betalen. Mensen in armoede hebben vaak geen netwerk van middenklassers aan wie ze een ‘eetkaart’ e.d. kunnen gaan verkopen…

 

Tao:

Maak aan de ouders duidelijk dat dit zeker geen verplichting is.

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

☺ Leerkracht:

-Brief waarin staat dat nieuwe kledij niet nodig is

-Iedereen met een turn T-shirt op de foto.

 

☺ Leerkracht:

Zet eens in de verf hoe mooi en goed deze kinderen er uitzien. Zeg dat ook tegen de ouders, je kan erbij zeggen dat het echt niet nodig is om nieuwe kleren te kopen, maar ieder maakt hierin zijn eigen keuzes.

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

Bespreek dit intern.

 

 

 

 

 

Reflecties en adviezen: Netwerk tegen Armoede en TAO

 

NtA:

De rol van een brugfiguur kan zinvol zijn, maar als de mama deze extra kosten wil doen, hoeven we haar daar niet op aan te spreken. Zij wil ook het beste voor haar kinderen en het is niet aan leerkrachten om te bepalen waaraan ze wel of niet haar geld mag uitgeven.

 

TAO:

Hoewel ze de foto’s misschien niet kan betalen, wil de mama toch dat haar kindjes mooi op de foto staan. Dit is een krachtige mama. Maar zijn schoolfoto’s echt nodig? Sommige scholen kiezen er bewust voor om geen fotograaf te laten komen.

 

 

Aanvullende informatie

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

Bespreek dit intern.

 

 

 

 

 

 

OCMW

 

 

Adviezen en reflecties: Netwerk tegen Armoede en TAO

 

NtA:

Nodig de ouders uit, zorg ervoor dat je weet hoe de thuissituatie is, zoek een manier waarop de leerling zijn taken kan maken. Vraag je af of de taak echt noodzakelijk is, ook – voor de hele klas. Kan dit eventueel op school gebeuren?

Richt een huiswerkklas in op school waar iedereen samen huiswerk kan maken.

 

TAO:

De jongen heeft informatie gegeven over de situatie thuis. Dit is zeker niet evident. Sanctioneer dus zeker niet, maar accepteer dat er verschillen zijn ten gevolge van de situatie thuis.

 

 

Aanvullende informatie

 

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

Lokaal Aanspreekpunt Kinderrechten

Rap Op Stap

Cultuurfonds

Ziekenfondsen

 

 

Adviezen en reflecties: Netwerk tegen Armoede en TAO

 

 

Aanvullende informatie

 

 

 

Ik heb een bijkomende vraag

die ik op dit forum wil bespreken.

Leerkrachten en directies kunnen steeds vragen stellen en andere praktijkvoorbeelden doorsturen.

 

Klik op bovenstaande knop om uw vraag of suggestie door te sturen.

 

Deze vragen en praktijkvoorbeelden worden vervolgens besproken in de werkgroep alvorens toe te voegen aan de website.