Huiswerk

Vraag 15: Een leerling leert lezen en moet elke dag oefenen. Mama komt elke dag vragen hoe het met gaat. De juf ziet geen vooruitgang. Ze vraagt zich af of er thuis wel geoefend wordt. Mama zegt dat het meisje haar boekje neemt en hardop lettertjes zegt, maar of het juist is weet ze niet. Ze kan zelf niet lezen en verstaat het ook niet. Mama is betrokken, maar kan inhoudelijk niet helpen. Bestaat er hulp voor dit gezin?

Vraag 16: Een leerling zit in het 1ste leerjaar. Ze moest een mooie foto van een boom opzoeken en uitknippen. De foto die ze uit de reclamefolder had uitgescheurd was helemaal verkreukeld en vettig. De juf vroeg haar hoe dit kon gebeuren.

"Mama had frieten gehaald en de reclamefolders gebruikt als tafelkleed".

Zo had ze een boom gevonden en uitgescheurd. Wat doe ik?

Vraag 14 :

Een leerling is vaak niet in orde met het huiswerk. Opdrachten op de computer of materiaal meebrengen stelt vaak een probleem. Wat kan ik doen?

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk:

 

Leerkracht:

Meer uitleg geven tijdens de les hoe je in een bibliotheek kan studeren (toegang tot internet). Eventueel een uitstap naar de BIB met de klas zodat deze drempel kleiner wordt.

Zoveel mogelijk taken digitaal laten doorsturen in plaats van een afgeprinte versie te vragen.

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

Vincentius Genk – Zutendaal (computer)

OCMW

Bibliotheek Genk (gebruik internet en computer)

De Sfeer (gebruik internet en computer)

 

 

Adviezen en reflecties van TAO en Netwerk tegen Armoede

 

NtA:

Voorzie zoveel mogelijk zelf als leerkracht voor alle leerlingen. kinderen

Let op met leerlingen tijdens de pauze te laten printen of huiswerk te laten maken, dit kan stigmatiserend zijn.

 

Tao:

Print voor alle kinderen alle taken en opdrachten uit. Ga er niet van uit dat iedereen de mogelijkheid heeft om op een computer te werken. Denk ook na over de materialen die je aan leerlingen vraagt. Probeer eens stil te zijn bij je eigen referentie kader, wat voor een leerkracht evident is, is het misschien niet voor alle leerlingen in je klas.

 

 

Aanvullende informatie

 

-Tips ‘omgaan met kansarme kinderen in de klas: LOP Bao Genk

 

 

 

 

 

 

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

☺ Anderstalige ouders die de Nederlandse taal niet beheersen, kunnen ondersteund worden.

Bij oudercontacten of infomomenten kunnen de kinderverzorgster of de zorgjuf (anderstalig) inspringen als tolk.

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

-Aanbod voor ouders

-Aanbod voor leerlingen

Overzicht Campus O3

 

 

Reflecties en adviezen: Netwerk tegen Armoede en TAO

 

Vraag na in de buurt (bij lokale partners) of er een instantie (Rode Kruis, hogeschoolstudenten, vereniging…) is die huiswerkbegeleiding aanbiedt.

 

 

Aanvullende informatie:

 

-Afspraken over huiswerkbeleid – LOP BaO Genk

-Tips voor scholen / ouders / begeleiders

Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk

 

☺ De leerkrachten van mijn team zijn degelijk ingelicht over hoe omgaan met signalen van kansarmoede. Geef niet onmiddellijk de schuld aan de leerling, maar probeer eerst een zicht te krijgen op de situatie. Hou steeds voor ogen dat je niets vanzelfsprekend moet nemen.

 

Enkele voorbeelden:

-Breng bijvoorbeeld zelf reclame folders mee als leerkracht

-Een foto meebrengen je familie is niet voor elk kind haalbaar

-Gezond beleg voor de boterham is niet bij elk gezin aanwezig

 

 

Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?

 

 

Reflecties en adviezen: Netwerk tegen Armoede en TAO

 

NtA:

Breng zelf wat tijdschriften mee voor degenen die het niet bijhebben en laat hen dat in de klas uitknippen.

 

 

Aanvullende informatie

 

Tips (LOP BaO Genk)

Ik heb een bijkomende vraag

die ik op dit forum wil bespreken.

Leerkrachten en directies kunnen steeds vragen stellen en andere praktijkvoorbeelden doorsturen.

 

Klik op bovenstaande knop om uw vraag of suggestie door te sturen.

 

Deze vragen en praktijkvoorbeelden worden vervolgens besproken in de werkgroep alvorens toe te voegen aan de website.