Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk:
Leerkracht:
Meer uitleg geven tijdens de les hoe je in een bibliotheek kan studeren (toegang tot internet). Eventueel een uitstap naar de BIB met de klas zodat deze drempel kleiner wordt.
Zoveel mogelijk taken digitaal laten doorsturen in plaats van een afgeprinte versie te vragen.
Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?
Vincentius Genk – Zutendaal (computer)
OCMW
Bibliotheek Genk (gebruik internet en computer)
De Sfeer (gebruik internet en computer)
Adviezen en reflecties van TAO en Netwerk tegen Armoede
NtA:
Voorzie zoveel mogelijk zelf als leerkracht voor alle leerlingen. kinderen
Let op met leerlingen tijdens de pauze te laten printen of huiswerk te laten maken, dit kan stigmatiserend zijn.
Tao:
Print voor alle kinderen alle taken en opdrachten uit. Ga er niet van uit dat iedereen de mogelijkheid heeft om op een computer te werken. Denk ook na over de materialen die je aan leerlingen vraagt. Probeer eens stil te zijn bij je eigen referentie kader, wat voor een leerkracht evident is, is het misschien niet voor alle leerlingen in je klas.
Aanvullende informatie
-Tips ‘omgaan met kansarme kinderen in de klas: LOP Bao Genk
Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk
☺ Anderstalige ouders die de Nederlandse taal niet beheersen, kunnen ondersteund worden.
Bij oudercontacten of infomomenten kunnen de kinderverzorgster of de zorgjuf (anderstalig) inspringen als tolk.
Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?
-Aanbod voor ouders
-Aanbod voor leerlingen
Overzicht Campus O3
Reflecties en adviezen: Netwerk tegen Armoede en TAO
Vraag na in de buurt (bij lokale partners) of er een instantie (Rode Kruis, hogeschoolstudenten, vereniging…) is die huiswerkbegeleiding aanbiedt.
Aanvullende informatie:
-Afspraken over huiswerkbeleid – LOP BaO Genk
-Tips voor scholen / ouders / begeleiders
Praktijkvoorbeelden van leerkrachten en scholen uit Genk
☺ De leerkrachten van mijn team zijn degelijk ingelicht over hoe omgaan met signalen van kansarmoede. Geef niet onmiddellijk de schuld aan de leerling, maar probeer eerst een zicht te krijgen op de situatie. Hou steeds voor ogen dat je niets vanzelfsprekend moet nemen.
Enkele voorbeelden:
-Breng bijvoorbeeld zelf reclame folders mee als leerkracht
-Een foto meebrengen je familie is niet voor elk kind haalbaar
-Gezond beleg voor de boterham is niet bij elk gezin aanwezig
Hoe pak je dit aan en waar kan je terecht in Genk?
Reflecties en adviezen: Netwerk tegen Armoede en TAO
NtA:
Breng zelf wat tijdschriften mee voor degenen die het niet bijhebben en laat hen dat in de klas uitknippen.
Aanvullende informatie
Tips (LOP BaO Genk)
Leerkrachten en directies kunnen steeds vragen stellen en andere praktijkvoorbeelden doorsturen.
Klik op bovenstaande knop om uw vraag of suggestie door te sturen.
Deze vragen en praktijkvoorbeelden worden vervolgens besproken in de werkgroep alvorens toe te voegen aan de website.